|
Nu blijkt toch maar dat ik niet voor niets gezongen heb
17 oktober 1998 - Onbekend
AMSTERDAM - De Dijk-familie heeft er weer een nieuwe telg bij. Twee meter lang, schuilgaand achter een camera en luisterend naar de naam Bob Bronshoff
Twee jaar geleden meldde de fotograaf zich met het plan de groep te volgen. Weer zo'n figuur die je bij vier graden onder nul in je T-shirt, iets door de knieën, urenlang gezellig wil laten grijnzen voor de perfecte foto. De Dijk hield af, maar Bronshoff hield vol. Na anderhalf jaar meereizen, wakker blijven en wachten op de sound check, is er nu 'Voor de klik van het moment.' Een fototentoonstelling en een fotoboek waarvoor zanger Huub van der Lubbe de teksten schreef.
'Ga jij nog naar het laatste Dijkconcert van deze eeuw?' Sinds enkele weken gaat De Dijk weer flink over de tong. De traditionele winterstop die volgt op de Paradiso-concerten in het laatste weekeinde voor Kerstmis duurt dit keer een vol jaar en dat is nieuws. Na achttien jaar, een indrukwekkende rij elpees en cd's en jaarlijks meer dan honderd optredens is het tijd voor een adempauze.
Het kabaal over die voorgenomen rust komt de groep niet verkeerd uit. Tegelijk met de laatste tournee verschijnt ‘Voor De Tover’, een nieuwe live-cd die laat horen waar De Dijk het beste in is. Een tweede cd ‘Het Beste Van’ laat horen hoe het groepsgeluid zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.
Tijdens een feestelijke bijeenkomst vorige week in de Melkweg Galerie stond de Nederlandstalige rock 'n soul van de Dijk wat minder centraal. Vrienden, vriendinnen, roadies, collega musici en veel kinderen, kortom de hele kluit die De Dijk warmhoudt bekeek de in zwart-wit vastgelegde wereld die ze van binnenuit kennen. De Dijk speelde een akoestische set waarbij Huub van der Lubbe verstrikt raakte in zijn eigen tekst en fietsers en passanten verbaasd hun neus tegen de ruiten drukten.
Spijkerbroek
Voor één keer draait het niet om solo's van de Hot Haarlemmerdijk Horns, de grooves van de band of het grote hart van Huub. Het zijn de blikken op het podium, de drumstokjes in de kontzak van een strakke spijkerbroek, de spanning voor het opkomen en het lezen bij het licht van een zaklantaarn tijdens de nachtelijke terugreis. De gewone momenten. Het leven voor en achter het podium zonder romantiek en vastgelegd in zwart-wit. De grote vrachtwagen in een te krap oer-Hollands straatje voor een twee-onder-een-kap woning. De artiestenkeet op het feestterrein, de catacomben en kleedkamers van het Nederlandse zalencircuit.
Bob Bronshoff, wiens foto's verschijnen in de Groene Amsterdammer, HP/De Tijd, Folia en VARA TV-magazine, heeft de werkelijkheid op haar staart proberen te trappen. Vanuit de juiste hoek, net even door de knieën, zag hij de vermoeidheid, de vriendschap en de magie waar Van der Lubbe over zingt: 'Voor de tover in je ogen, voor de klik van het moment. Voor de noodzaak van het dansen, voor het voelen wie je bent. Voor het water op je lippen, voor het broeien van het laag. Voor het schreeuwen uit de kelen, voor de hunker naar het gedrag. Ben ik hier gekomen. Ga ik hier niet weg, voor het me gelukt is, jou te zingen wat ik zeg.'
Chagrijn
Miste Bronshoff de ruzies, het chagrijn of de aanwijzingen dat het jaartje rust vooral bedoeld is om de gemoederen te bedaren? Het zal ongetwijfeld zo nu en dan roken, maar er is teveel gemeenschappelijks. Er zit teveel plezier in de ogen van de mensen die al jarenlang met elkaar langs de feesttenten, zalen en sporthallen in Nederland trekken. Manager Jantien Keunen, Jos en Bas Heijnen, de T-shirt tweeling, die sinds jaar en dag de merchandising verzorgen en jaarlijkse het Dijk-voetbaltoernooi organiseren, de jongens van de crew en de blazers.
Wie de wereld van De Dijk nog beter wil leren kennen moet het fotoboek kopen. Daarin ontpopt Huub van der Lubbe zich als een smakelijke verteller met gevoel voor anekdote. Naast een foto van Harry Muskee in de kleedkamer bij De Dijk beschrijft Huub hoe hij languit op de vaste vloerbedekking van de huiskamer in Krommenie bij thuiskomst van een klassefeest de boxen van de hifi zo tegenover elkaar opstelt dat zijn hoofd er precies tussen past. 'Dan volstaat een minimaal volume en zit je niettemin helemaal in de muziek. Ik luister naar mijn lievelingsplaat ‘Groeten uit Grollo’ van Cuby and the Blizzards', waarna een uitvoerige beschrijving van het nummer volgt. 'Wat doe jij nou, jongen?' Ik hoor de doorgetrokken wc. Open mijn ogen. Kijk tegen mijn vader op. Sinds ze bij de Hema net zo duur zijn als de witte koopt mijn moeder donkerblauwe onderbroeken voor mijn vader. Ik zie een nat plekje. 'Ik lig even naar Cuby te
luisteren.'
De hit 'Laat het vanavond gebeuren' staat gepland voor de rust van Ajax-Juventus. Het is de halve finale van de Champions League in de Arena en op verzoek van de spelers treedt De Dijk op. Halverwege staan de Amsterdammers met twee nul achter. Een aantal prachtige foto's maakte Bronshoff tijdens de reis naar Moskou. Van der Lubbe hield een dagboek bij waarin hij de confrontatie beschrijft met het Russische publiek.
Popgeschiedenis
In 'Voor de klik van het moment' vereeuwigt Bronshoff een stuk popgeschiedenis en Van der Lubbe zorgt voor mooie verhalen, hilariteit en melancholie. 'Tussen droom en waarheid is het ongelijk verdeeld. Nauwelijks te geloven wat een mens zich niet verbeeldt. We hebben het geprobeerd, we hebben er alles aan gedaan, we wilden het graag anders, maar zo is het niet gegaan.' Even later blijken sommige dromen realiteit te worden. Na de laatste opnamedag voor de cd ‘De Stand van de Maan’ vieren de betrokkenen dat enthousiast. Als Huub 's avonds Studio 150 verlaat besluit hij om niet met al zijn bagage op de fiets te stappen. 'Het is een mooie nacht. Ik ga lopen. Tweehonderd meter. Dan wordt ik ingehaald door een vuilniswagen van de Cityclean. 'Hé Huub, waar moet je naartoe?' Dit, zo voel ik, is een hoogtepunt in mijn carrière. Nu blijkt toch maar dat ik niet voor niets gezongen heb. Kan het mooier?Opgepikt worden door de Cityclean! Ik stap in en laat me vorstelijk thuisbrengen.'
De fototentoonstelling 'Voor de klik van het moment' van Bob Bronshoff is tot 1 november te zien in de Melkweg Galerie, Marnixstraat 409, Amsterdam. Openingstijden woensdag t/m zondag van 14.00 tot 20.00. (toegang gratis)
Het gelijknamige boek met teksten van Huub van der Lubbe is in een gebonden editie verschenen bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, ISBN 90 388 1389 9, ¦ 55,- en in de boekhandel te koop.
Tegelijkertijd brengt platenmaatschappij Mercury de live-CD Voor De Tover en de verzamelaar Het Beste Van uit (558 692-2/538 029-2). Een paperback versie van het fotoboek en de live-CD zijn bovendien verkrijgbaar als box.
Geschreven door: Arjen van Ginkel
| |