homehomehomehomehomefotosteksten en akkoordenhomelinkscontact
  

Als jij het niet meer weet
in het donker van je hoofd
ze laten weinig heel
van waar je in gelooft
hoe de tijd ook raast
we moeten erdoorheen
als jij het niet meer weet
je bent niet alleen


Hou me vast



De Dijk, een jasje dat zit als gegoten
27 augustus 2008 - Parool

Brussel is een plaat die klopt. Zoals dat in 1989 ook het geval was met Niemand in de Stad, het album dat destijds de stijl van De Dijk definieerde en als referentie geldt voor de muziek die de groep sindsdien maakt.

De Nederlandse rockgroep De Dijk heeft met het nieuwe album Brussel een opmerkelijk goede plaat gemaakt. De komende maanden is de groep overal op de Nederlandse podia te zien. "Ik hoef van mezelf niet meer zo de dampende boodschap te brengen", zegt zanger Huub van der Lubbe.

"Ik zag eens een documentaire over een groot modehuis waar Karl Lagerfeld de scepter zwaaide", vertelt Huub van der Lubbe, de zanger van De Dijk. "Hij had een aantal dames in dienst die daar al achtentwintig jaar werkten. Als Lagerfeld een nieuw ontwerp voor een jasje had, hoefde hij het maar aan hen te laten zien om te weten of het klopte of niet. Dat is niet onder woorden te brengen, dat leer je als je iets al zo lang doet. En dan weet je ook dat dat gevoel klopt, dat je je erop kunt verlaten.

Het gesprek gaat niet over mode, maar over Brussel, het nieuwe album van De Dijk. En in zekere zin ook over jasjes. De vorige cd van de onverwoestbare Nederrockgroep, het in 2005 verschenen Later is Nu, was avontuurlijk en knap gemaakt - een mooi, hip jasje. Maar Brussel is als een jasje dat bij de eerste keer dragen al als gegoten zit. Het is De Dijk op zijn Dijkst. Alsof de pakkende refreinen en beklijvende zinnen achteloos uit de mouw zijn geschud en bijna nonchalant op de band zijn gezet.

"Dat is mooi", zegt Van der Lubbe. "Maar als het zo achteloos en nonchalant lijkt, dan kan dat alleen maar omdat wij er al achtentwintig jaar mee bezig zijn, zoals die dames in dat modehuis. Wij doen al sinds het begin van De Dijk niets liever dan live spelen. Uiteindelijk vonden we in Brussel een studio waar we die sfeer ook vast konden leggen." Waarmee ook de titel van het album is verklaard.

Brussel is een plaat die klopt. Zoals dat in 1989 ook het geval was met Niemand in de Stad, het album dat destijds de stijl van De Dijk definieerde en als referentie geldt voor de muziek die de groep sindsdien maakt. Maar ook als referentie voor de Nederlandstalige rock in bredere zin, die voordien toch altijd wat moeizaam gependeld had tussen hoempa en luisterlied. Net als bij de jasjes van Lagerfeld gaat het om details en subtiliteiten die zich nauwelijks laten benoemen. Het is een enkel nootje verschil, een minimale verschuiving in het ritme, dat ene, net iets minder geforceerd klinkende woordje in een refreinregel, waardoor een liedje bij De Dijk klopt, bij Bløf kitsch wordt en bij Van Dik Hout soms de tenen krommen. Je kunt er de vinger moeilijk opleggen, maar je herkent het onmiddellijk.

Dat het album zo vertrouwd klinkt - het openingsnummer Heel andere wereld voelt alsof je het al jaren kent, zonder dat het een duplicaat van een oude Dijk-song is - heeft alles te maken met het begrijpen van de essentie van de rock n roll. Ook wat de teksten betreft. Terwijl de chansonnier zich kan laten gaan in wijdlopige volzinnen, gedijt de rocker bij de essentie in een handvol one-liners. Denk aan Summertime Blues of Louie Louie. En precies dat hebben de liedjes op Brussel.

Abstractie
"Het heeft er vast mee te maken dat ik de laatste jaren gitaar ben gaan spelen en daarom de nummers nu zelf thuis ook al kan zingen en bijschaven", zegt Van der Lubbe. "Vroeger zong ik ze vaak pas voor het eerst als ik met de anderen in de oefenruimte of studio zat. Maar daarnaast hoef ik tegenwoordig van mijzelf ook niet meer zo de dampende boodschap te brengen, met alle nuanceringen die daarbij horen.

En ja, de abstractie die een goede rock n rollsong kenmerkt, werkt natuurlijk ook weer sterker op de verbeelding, beaamt de zanger. "Daar ben ik ondertussen wel achter gekomen. Dat geeft ook lucht." Als voorbeeld noemt hij het liedje Mijn van Straat geredde Roos, waar hij erg trots op is. "Dat nummer vertelt eigenlijk het hele verhaal. Het eeuwenoude thema van de liefde en de illusie waaraan je je vastklampt. Want natuurlijk hou ik van illusies. Daarom zit ik ook in de muziek. Illusies vind ik veel prettiger dan de harde werkelijkheid.

Nog zo n oerthema is verpakt in het slotnummer Niet de Lijnen maar de Bocht, in feite het dragende lied van het album. Het gaat over de reis die uiteindelijk belangrijker blijkt dan de bestemming. Of, zoals die andere Amsterdamse rockgroep, de Tröckener Kecks, twintig jaar geleden al zong: De jacht is mooier dan de vangst.
"Ja natuurlijk ken ik dat liedje", zegt Van der Lubbe. "Maar de Griekse dichter Kafavis schreef het een eeuw geleden ook al in dat prachtige gedicht Ithaka: Als je de tocht aanvaardt naar Ithaka, wens dat de weg dan lang mag zijn, vol avonturen, vol ervaringen. En als je er dan aankomt, blijkt Ithaka weinig voor te stellen. Maar Kavafis zegt: Ithaka gaf je de mooie reis. Was het er niet, dan was je nooit vertrokken. Dat thema is zo oud..."
"Kijk, veertig jaar schrijf je teksten en ieder lied moet weer nieuw zijn. Totdat je je realiseert dat al die liedjes over de zelfde tien, vijftien thema s gaan waar de klassieken en Shakespeare ook al over schreven. Dat is ook niet erg. Wat telt, is hoe je erover schrijft. Niet de Lijnen maar de Bocht gaat erover hoe je al achtentwintig jaar met een rockband van A naar B probeert te komen. Eerst nog heel krampachtig, maar later kom je erachter dat er talloze verschillende bochtige wegen van A naar B gaan. En in al die bochten vind je het avontuur van het leven.

Of het daarom iets met poëzie te maken heeft? De zanger haalt de schouders op. "Dat vragen wij ons niet af. Het zoekt z n eigen weg. Met een goed jasje kun je overal voor de dag komen."

Geschreven door: Peter Bruyn


















Dagblad v/h Noorden
De pannen van het dak
Eindhovens Dagblad
De Dijk immuun -voor routine
Eindhovens Dagblad
Liefst geen poeha buiten de muziek
Friesch Dagblad
Tiende optreden van De Dijk in Muziekcentrum Schaaf
Apeldoornse Courant
De Dijk krijgt Hedon ook wel drie keer plat
B.O. Zoomse Bode
“Dansen op de vulkaan nog steeds erg actueel”
Zonnet
Muzikanten Dansen Niet; De Dijk wel?
Rotterdams Dagbl.
De Dijk laat Alblasserdam dansen
Rotterdams Dagbl.
Toegankelijkheid als troef
Rotterdams Dagbl.
Weergaloos De Dijk vergoedt tegenslagen
Dagblad Tubantia
Stilte bij afspelen beveiligde cd De Dijk
Dagbl.de Limburger
De Dijk muzikanten dansen niet (Mercury)
Radio Wereldomroep
De Dijk heeft geen zwakke plekken
Volkskrant
De Dijk nóg beter
Maxim
De Dijk - Muzikanten Dansen Niet
NCRV gids
‘Het meeste is schijn’
Apeldoornse Courant
De Dijk intens en ingetogen
www.onstage.nl
De Dijk - Muzikanten Dansen Niet
Zeeuwse Courant
Muzikanten Dansen Niet
ANP
Album De Dijk ineens op nummer 1
Algemeen Dagblad
Muzikanten dansen niet
Oor
De Dijk, Muzikanten dansen niet
NRC Handelsblad
De Dijk
Gooi- en Eemlander
In de zevende hemel met De Dijk
NH Dagblad
De Dijk, maar waar hoorden we dat eerder?
Algemeen Dagblad
De Dijk
BNN
Muzikanten Dansen Niet
BN/DeStem
De Dijk
Parool
De Dijk: stevig, efficiënt en zo helder als wat
Free
De Dijk Integriteit boven alles
Oor
De Dijk - Twintig jaar tegen de wind in fietsen
Varagids
Bob & Youp
Zwolse Courant
Concert van De Dijk in Hedon bijna uitverkocht
De Gelderlander
'Beroerdste gitarist ooit' geniet van feest
Algemeen Dagblad
De Dijk in Ahoy in de zevende hemel
Rotterdams Dagbl.
Twintigjarige De Dijk trakteert gul in Ahoy'
Telegraaf
Ahoy' uit dak
BN/DeStem
'Niets is zomaar een succes'
Algemeen Dagblad
´Ik voel me geen sekssymbool´
Dagblad Tubantia
De Dijk viert verjaardag met ‘toeters en bellen’
NH Dagblad
Twintig jaar dansen op de vulkaan
Rotterdams Dagbl.
Voor Ahoy' valt De Dijk van zijn geloof af
Volkskrant
Altijd hetzelfde, altijd nieuw
Volkskrant
PURE DEMOCRATIE
Haagsche Courant
De Dijk blinkt uit met overbrengen van gevoel
Trouw
Huub van der Lubbe
Haagsche Courant
'Mag het licht uit' in Zoetermeer
De Gelderlander
Huub van der Lubbe met twee vrienden in Schouwburg Arnhem
Brabants Dagblad
'Dat was even lekker knallen op bühne'
Haagsche Courant
De Dijk zinderende muzikaliteit
Haagsche Courant
Schrijven als eerste levensbehoefte
Parool
De Dijk in Paramaribo: bakra's met aardappel in de keel
De Ware Tijd
Nederlands populairste Live-band in Suriname
Amigoe(Antillen)
De Dijk zorgt weer voor feest op Mambo
Utrechts Nieuwsblad
Twee keer in een maand De Dijk
Algemeen Dagblad
Excuses Postbank aan De Dijk
Algemeen Dagblad
Bal voor kneusjes toch een succes
ANP
Postbank stopt actie met De Dijk
Parool
'Was ik maar aan de overkant, daar zijn ze allemaal'
Spits!
De Dijk vraagt om verzoeknummers
Parool
Van der Lubbe voor de nacht
Dagblad Tubantia
Concordia? Vrijhof!
UT Nieuws
Van der Lubbe voorproefje voor Gedichtendag



















   2020
   2019
   2018
   2017
   2014
   2013
   2012
   2011
   2010
   2009
   2008
   2007
   2006
   2005
   2004
   2003
   2002
   2001
   2000
   1999
   1998
   1997
   1996
   1995
   1994
   1993
   1992
   1991
   1989
   1986
   1984
   1982