homehomehomehomehomefotosteksten en akkoordenhomelinkscontact
  

Als jij het niet meer weet
in het donker van je hoofd
ze laten weinig heel
van waar je in gelooft
hoe de tijd ook raast
we moeten erdoorheen
als jij het niet meer weet
je bent niet alleen


Hou me vast



De Dijk: stevig, efficiënt en zo helder als wat
16 augustus 2002 - Parool

De Dijk viert dit jaar zijn twintigjarig bestaan. Maandag verschijnt de nieuwe cd Muzikanten dansen niet. Een interview met zanger Huub van der Lubbe: 'Het is allemaal veel efficiënter geworden. We krijgen steeds beter door hoe het moet.'


De nieuwe cd van De Dijk heeft een mooie titel: Muzikanten dansen niet. In het geestige titelnummer legt zanger/tekstschrijver Huub van der Lubbe (49) uit waarom die muzikanten niet in beweging zijn te krijgen. Als ze een optreden van een ander bezoeken, staan ze achterin kritisch toe te kijken. Of ze hangen aan de bar. Ze zijn eigenlijk 'altijd aan het werk'. Typische Dijk-regel: 'Ze vinden het voorprogramma kut en de hoofdact maar zo-zo.' Stevig, helder, net als de muziek.

Van der Lubbe: ''Teksten moeten zo geschreven zijn dat ze je meteen pakken en dat je achteraf denkt dat er misschien toch nog iets meer in zit. Ik houd niet van rookgordijnen.''

En anders houdt de rest van De Dijk het wel tegen. ''Teksten die niet duidelijk genoeg zijn en misverstanden oproepen, halen het niet. In een vroeg stadium al. Ik deel zo'n tekst uit - huh-huh, leuk - maar dan hoor je er niks meer op terug.'' Producer Broek probeerde te laat een regel uit het liedje Dat zou mooi zijn te laten verdwijnen. De tekst gaat over de onmogelijke wens een liedje te schrijven waardoor het goed komt met de wereld; waardoor 'het gat in de ozonlaag wordt hersteld'. Van der Lubbe hield vast aan die ozonlaag.

Omdat hij dat heldere tekstschrijven al langer dan twintig jaar overtuigend volhoudt, vroeg Thomas Acda hem ooit les in tekstdichten. Van der Lubbe: ''Nou ja, les, we hebben drie gesprekken gehad in het café. Daar werd ik nog voor betaald ook. Ik hamerde op de duidelijkheid, de helderheid. Hij zat eerst in een band, Herman en Ik, van de heldere regel met draai Als jij bij me weggaat, mag ik dan met je mee. Dat hij de cabaretkant op wilde, vond ik al minder. Maar toen liet hij de teksten zien van de eerste plaat van Acda en De Munnik, met Niet of nooit geweest. Ik zei (quasi-bestraffende toon): 'Thomas, dat heb ik je niet geleerd. Veel te onduidelijk. Wat is de situatie? Wat gebeurt er? Waar gaat het om? Als je dat uitbrengt, kan dat nooit iets doen.' Ik geloof dat er binnen vier weken 250.000 van werden verkocht!''

Ook de nieuwe cd is weer geproduceerd door De Dijk zelf, dat wil zeggen door drummer Antonie Broek, Dijker sinds 1983. ''We hebben nu de juiste werkwijze wel gevonden. Die hadden we al bij de vorige plaat, door JB Meyers erbij te halen als technicus, de gitarist van Supersub. Dat was een goeie truc van Antonie. JB is een gitaarwonder, maar wat hij speelde, hoorde hij nooit terug op de opname. Hij had de eigenwijsheid te denken dat hij het beter kon dan de technicus. Hij kent dus beide kanten van de ruit.''

''Het is een ideale samenwerking. Als producer heb je bepaalde dingen in je hoofd, maar dan moet je de technicus nog zo ver zien te krijgen dat hij het begrijpt en uitvoert. Veel technici willen niet af van de manier waarop ze het altijd doen.''


Gebiedjes

De Dijk, in uitgebreide bezetting op tournee, bestond oorspronkelijk uit vijf personen. ''Wij vijven, de oer-Dijk, nemen de basisbeslissingen. Antonie is de baas in de studio. Dat is zo gegroeid. We hebben allemaal ons eigen gebiedje. Ik doe de teksten, Hans, Nico en Pim maken de liedjes, en Antonie maakt de arrangementen en doet de productie. Het is zo helder als wat. Ja, en ik doe ook de interviews, ik ben het pratende hoofd. De anderen vinden dat allang best. Terwijl het vroeger was: alleen met z'n vijven! Het is allemaal veel efficiënter geworden. We krijgen steeds beter door hoe het moet. Er zit nog steeds ontwikkeling in..''

Bij het arrangeren gaat het zo: ''Antonie doet het voorstel en als iemand anders iets mooiers heeft, moet die dat maar laten horen. Maar hij beslist. Je leert dingen uit handen geven. Je leert dat niet alles hangt op dat ene detail. In het begin konden we bijna op de vuist gaan over de vraag of één woordje wel goed te verstaan was. En daar hing dan de hele plaat vanaf. Terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat om het totale gevoel dat een plaat uitstraalt.''

De Dijk bestaat ruim twintig jaar. De band had pas in 1987 zijn eerste hit. Bloedend hart is uit 1982, maar haalde pas in een live versie in 1990 de hitparade.

De weg was lang en begon eind jaren zeventig met de band Stampei. Een leuke, uit dertien personen bestaande band met een komische show. Van der Lubbe sprong aan het begin van elke optreden door een papieren hoepel, er was confetti, er waren trekbommetjes.

Van der Lubbe: ''Wel goed om aandacht te krijgen, maar Stampei zat op de wip. De helft wilde verder komen, beter worden. Dan moesten rigoureuze stappen worden genomen. Er zaten mensen in die arts waren, onderwijzer, en dat lever je niet zomaar in. Wat de muziek betreft probeerden we Zappa-nummertjes te maken, met een 13/8ste maat, terwijl we nog niet eens konden rock en rollen. Het moest terug naar de basis, pas dan kom je verder. Alle grappen en grollen weg, alle overbodige ballast overboord.''

De oer-Dijkers begonnen een echte band. Professioneel. ''We zeiden dat we er per optreden honderd gulden aan moesten overhouden. Zo hebben we acht jaar gedraaid en met genoegen. Je was muzikant, je kon doen wat je wilde, je verdiende ermee. Het mooiste vak van de wereld.''

Geschreven door: Jos Bloemkolk


















www.nu.nl
De Dijk als vanouds
Trouw
Solomon Burke verrast De Dijk met gouden plaat
De Morgen
De Dijk - Brussel
BN/DeStem
De Dijk blijft ongekend populair
De krant meteenmening.nl
De andere wereld van De Dijk
Nieuwe Revu
Muziekrecensie: De Dijk Brussel
Algemeen Dagblad
'Nú hebben we 't door, na 28 jaar'
www.nu.nl
De Dijk – Brussel
De Stentor
De Dijk maakt net iets teveel omwegen
www.platomania.nl/
Recensie De Dijk-Brussel
Sentimento.nl
Recensie: CD De Dijk, Brussel
BN/DeStem
De Dijk Nederpop
Leidsch Dagblad
En toch...
www.velvetmusic.nl
Recensie De Dijk-Brussel
Dagblad Tubantia
De kunst, niet de verkulling
Volkskrant
Nog niet gedurfd genoeg * * *
radio2
De Dijk, Melkweg: vol vol vol
NRC Handelsblad
Beste concert van De Dijk in 20 jaar
Metro
Recensie Brussel
Dag
Dijk-zanger ziet droom uitkomen
Parool
De Dijk, een jasje dat zit als gegoten
Psychologie Magazine
Huub van der Lubbe
LiveXS
De Dijk gewoon volksmuziek
destrepenvanspits.kro.nl
Strepenmeester: De Dijk
Vrij Nederland
Solomon Burke en De Dijk, 'The Dike Rocks!'
Zeeuwse Courant
Duet Solomon Burke en De Dijk
www.nu.nl
Solomon Burke op nieuwe cd De Dijk
De Gelderlander
Het is vooral gezellig tijdens voorstelling Van der Lubbe en Jan Robijns
Wereldomroep
Kaseko crossover in concertgebouw Amsterdam



















   2020
   2019
   2018
   2017
   2014
   2013
   2012
   2011
   2010
   2009
   2008
   2007
   2006
   2005
   2004
   2003
   2002
   2001
   2000
   1999
   1998
   1997
   1996
   1995
   1994
   1993
   1992
   1991
   1989
   1986
   1984
   1982